loading...
foqolade
admin بازدید : 127 سه شنبه 21 مرداد 1393 نظرات (0)

حسین دلشاد قائم مقام مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: قد نهایی افراد به وراثت و محیط وابسته است، بنابراین تصور این که قد نهایی فقط به زمینه ارثی مربوط می شود،‌غلط است و عوامل محیطی مانند ورزش، تغذیه، وضعیت خواب، بیماری و استرس بر رشد قد نیز تاثیرگذار هستند.

 

دلشاد با تأکید بر این که معمولا اوج رشد قدی در حوالی بلوغ رخ می‌دهد و در صورت بروز بلوغ زودرس، فرد، قد کوتاه‌تری خواهد داشت، گفت: افراد معمولا بین سنین ۱۶ تا ۱۸ سالگی افزایش قد دارند که کم کم بعد از سن ۱۸ سالگی، دیگر افزایش قدی روی نمی دهد مگر این که بلوغ آن‌ها دیرتر شروع شده باشد و امکان دارد که تا ۲۰ سالگی ادامه داشته باشد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به این که مقدار و نوع غذاهای مصرفی بر روی قد ،‌رشد و سلامت افراد تاثیر گذار است، تصریح کرد: غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی تنوری، نان و مربا، اسپاگتی یا غلات آماده مصرف انتخاب های مناسبی هستند ولی غذاهایی که مقدار قند یا شکر زیادی دارند مناسب نیستند.

وی خاطرنشان کرد: استخوان‌ها برای رشد نیاز به کلسیم، فسفر، منیزیم و ید دارند همچنین عضلات برای رشد به پروتئین و کربوهیدرات ها نیازمندند بنابراین برای بلند شدن قد و رشد استخوان ها و عضلات، رژیم معمول باید غنی از موادی مانند فسفر، منیزیم، غذاهای دریایی، پروتئین ها و کربو هیدرات‌ها باشد.

دلشاد با اشاره به این که کودکی سن بسیار حساسی است و اغلب رشد فرد در این سنین بیشترین سرعت را دارد، گفت: در صورتی که کودک از فعالیت و تغذیه مناسب برخوردار باشد به حداکثر توان رشدی خود دست می‌یابد همچنین بیشترین شانس برای افزایش طول قد افراد تا قبل از بسته شدن صفحات رشد وجود دارد و پس از آن سخت‌تر می‌توان کاری کرد. گفتنی است؛ بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت،‌ افراد نباید فریب تبلیغات ماهواره‌ای مبنی بر افزایش قد با مصرف داروهای معرفی شده را بخورند زیرا حداکثر تا سن ۲۰ سالگی صفحات رشد استخوان بسته شده و هیچ دارویی حتی هورمون رشد نیز تاثیری بر افزایش قد آن‌ها ندارد

admin بازدید : 103 سه شنبه 21 مرداد 1393 نظرات (0)

از غده هیپوفیز ترشح می شود و با اثر روی قسمت غضروفی استخوانها با عث استخوان سازی و تبدیل غضروف به استخوان می گردد استخوانهای دراز بدن که قبلا غضروف بوده اند از ۳ نقطه در داخل استخوان مرسوم به کانونهای استخوان سازی تبدیل به استخوان می شود . اما میان دو انتهای استخوان و بخش میانی آن ، دو قسمت به شکل غضروف باقی می ماند که به آن غضروف اتصال می گویند.

admin بازدید : 81 سه شنبه 21 مرداد 1393 نظرات (0)

از طریق مصرف بیش از یک دوره هورمون رشد مصنوعی در عرض چندین سال پزشکان می توانند به افراد جهت دستیابی به قد مورد نظر کمک کنند

 

کاربرد های دیگر هورمون رشد
در پایان دهه ۱۹۵۰، هورمون رشد انسانی بدلیل علمی در دسترس همگان قرار داشت در پایان دهه ۱۹۷۰، این هورمون از سوی ورزشکاران ، به منظور افزایش قابلیت های جسمانی ، مورد استفاده قرار گرفت . در صورتی که در ابتدا فقط ورزشکاران شاخص از این ماده سود می جستند . در هر حال گسترش آن در ورزش روز افزون شد. پس از انکه در سال ۱۹۸۵ هورمون رشد ترکیبی وارد بازار شد ، قیمت این هورمون نیز کاهش یافت ، چون هورمون رشد قبلا از غده هیپوفیز اجساد بدست آمد و مقدار قابل دسترس آن محدود و قیمتش نیز گران بود

 

admin بازدید : 132 سه شنبه 21 مرداد 1393 نظرات (0)

در حالت عادی وقتی سر پا مستقیم می ایستید و مچ پاهایتان را به هم میچسبانید زانوهایتان هم در کنار یکدیگر قرار گرفته و فاصله کمی با هم دارند. گاهی این فاصله زیاد میشود و به نظر میرسد کل اندام های تحتانی چپ و راست بصورت دو پرانتز ( ) در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. معمولاً به این تغییر شکل اندام، زانوی پرانتزی میگویند. پرانتزی بودن پای نوزاد در بدو تولد به علت شکل قرار گرفتن وی در شکم مادر است. این وضعیت با رشد بچه کمتر شده بطوریکه در سن ۱۸ ماهگی پاهای بچه تقریباً مستقیم میشوند. بعد از آن بتدریج انحراف برعکس میشود یعنی پاها به سمت بیرون متمایل میشوند بطوریکه وقتی زانوها را به هم میچسبانیم مچ پاها از هم قدری فاصله میگیرد

 


admin بازدید : 65 سه شنبه 21 مرداد 1393 نظرات (0)

تاندون آشیل بزرگترین و مهمترین تاندون عضلانی در بدن است – تاندون آشیل تاندون عضله سه سر ساقی است و در پائین به استخوان پاشنه پا اتصال دارد. التهاب و آسیب های آن علل مختلفی دارند که عموماً‌ ناشی از پرش, رقص پای مکرر, تمرین بیش از اندازه و گرم کردن نامناسب و کفش نامناسب و کف پای صاف است. از التهاب و آسیب های تاندون آشیل آمار دقیقی در دست نیست چرا که بسیاری از آسیب های تاندون آشیل بدون مراجعه به پزشک بهبود می یابد اما تخمین زده می شود که شیوعی بین ۱۸-۵/۶% در دوندگان داشته باشد.آشیل تاندون عضله سه سر ساقی است که در پشت ساق قرار دارد. این تاندون ۱۵ سانتی متر طول دارد و در پائین با یک زاویه ۳۰ درجه به استخوان پاشنه اتصال دارد. حرکات تاندون توسط یک بورس بافت همبند تسهیل می شود. این تاندون از محل اتصال به استخوان و عضله سه سر خونگیری می کند. ۶-۲ سانتی متر انتهای تحتانی تاندون آشیل عروق خونی ندارد و همین بخش است که در حرکات متوالی و تکراری بیشترین آسیب را می بیند.

 

 

 

admin بازدید : 84 سه شنبه 21 مرداد 1393 نظرات (0)

روان‎شناسی ورزشی  شاخه‎ای از علم ورزش است که در جستجوی فراهم نمودن پاسخ به سؤالات مختلف در زمینه‎های رفتار انسانی در حیطه ورزش است. از آنجایی که روان‎شناسی به مطالعه رفتار می‎پردازد، بالطبع موضوع روان‎شناسی ورزشی نیز مطالعه حرکات و فعالیت‎های ورزشی در تمام ابعاد از فعالیت حرکتی یک کودک دبستانی تا مسابقات جهانی و المپیک می‎باشد.  اگر چه اهمیّت مسائل روانی در ورزش از چندین سال پیش شناخته شده است با این حال روان‎شناسی ورزشی هنوز دانشی بسیار جوان می‎باشد و در خلال دهه‎های اخیر علاقه و توجه به «روان‎شناسی ورزشی شناختی » افزایش چشم‎گیری یافته است. ابتدا تمام تلاش‎ها در این حیطه معطوف به مردان قهرمان بود اما در سال‎های اخیر این روند متحول شده است و روان‎شناسی ورزشی قهرمانان زن و مرد حرفه‎ای و برجسته افراد شرکت کننده در فعالیت‎های غیر حرفه‏ای را نیز مورد توجه قرار می‎دهد. به عبارتی هدف روان‎شناسی ورزشی کمک به ورزشکاران در تمام رده‎های سنی از نوجوانان تا بزرگسالان است.

 


تعداد صفحات : 62

درباره ما
تنها با پرداخت مبالغ زیر، میتوانید به طور کامل از امکانات سایت بهره ببرید قیمت : 3,000 تومان با تشکر از سایت xproje.ir
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 371
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 94
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 61
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 200
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,246
  • بازدید ماه : 3,623
  • بازدید سال : 22,034
  • بازدید کلی : 109,082
  • کدهای اختصاصی